Het begin van Wad van Waarde
Wat drijft Eileen Blackmore
Schrijfster Mette Wijling ging in gesprek met Eileen – leestijd interview: 10 minuten
What keeps you going? Het is zo’n oprechte, rake vraag van een dochter aan haar vader. Eileen is nog een klein meisje, haar vader werkt als lasser op de werf. Eileens vader kan alles maken. En Eileen mag mee. Als ze weer eens bij hem in de werkplaats zit vraagt ze het hem: What keeps you going? Wat is die intrinsieke motivatie die zorgt dat je gedreven blijft? Het antwoord: Goede, mooie dingen maken, het uitoefenen van echt vakmanschap. Een perfecte lasnaad maakte Eileens vader altijd blij.
Het is een vraag die Eileen nog veel vaker zal stellen. ‘Heb je weleens iets zelf gemaakt? Gebaald als je op je duim sloeg met de hamer en de trots gevoeld toen je je eerste zelfgemaakte vogelhuisje ophing?’ Ik begrijp wat ze bedoelt en wat het was dat haar vader dreef. Mooie dingen maken met goede materialen en je eigen handen en daar dan trots op zijn. Maar nee, tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik nog nooit zelf een vogelhuisje heb gemaakt.
Je kan de vraag ook stellen aan diegene die zich met hart en ziel inzet voor het behoud van natuur en cultuur. What keeps you going? Antwoord: de wereld voor al haar bewoners beter en mooier achterlaten dan dat hij nu is.
Eileen verenigt beide in zich. Met de oprichting van House of Design in 1996 startte ze een platform voor een sociale, circulaire maakindustrie. De rol van ontwerpers moest duidelijker voor het voetlicht worden gebracht, vond ze, om zichtbare en tastbare resultaten te kunnen laten zien. Daarbij werd het gebruik van duurzame, herbruikbare materialen steeds belangrijker en uiteindelijk de norm.
‘Dat proces ging eigenlijk heel geleidelijk maar is er ook één van de lange adem’, herinnert Eileen zich. Het kantelpunt kwam in 2009 toen ze, samen met duurzaam ontwerper Melle Koot, het Grand Theatre in Groningen inrichtte volgens het Cradle to Cralde principe. Sindsdien specialiseerde House of Design zich meer en meer in het gebruik van duurzaam materiaal, circulariteit en biobased design. ‘Zo deed ik mee in 2014 een Europees project (RegioCrafts) rond ambachten waarin ik werken met vlas als Fries ambacht introduceerde. Een fantastisch materiaal, natuurlijk en circulair, dat we sindsdien vaak als grondstof in verschillende projecten gebruiken.’
‘Tijdens de voorbereidingen van Leeuwarden/Fryslân Culturele Hoofdstad 2018 werd ik in 2016 gevraagd om mee te helpen een initiatief op te zetten om duurzame souvenirs te maken om de bezoekers mee te geven. Dit resulteerde in It Erfskip waarin we vlas meenamen als één van de grondstoffen om souvenirs van te maken. Eén van de bekende producten die hieruit is voortgekomen is de Fryske Trui die is gemaakt van gerecylede wol en linnen.’
In het waddengebied wordt veel plastic zwerfafval gevonden, waaronder veel materialen
die als verpakking van onder andere ’to-go producten’ zijn gebruikt. Regelgeving tegen eenmalige producten heeft er eindelijk voor gezorgd dat er nu de noodzaak is om geschikte alternatieve materialen te vinden die ingezet kunnen worden. Veel ondernemers kijken naar hardcups van bijvoorbeeld PP omdat ze vaker gebruikt kunnen worden en goed te recyclen zijn. PP is een plastic gemaakt van aardolie en zorgt voor microplastic vervuiling. PLA is ook een natuurplastic die composteerbaar is. Helaas niet afbreekbaar in zee of natuur dus ook dit materiaal zal achterblijven.
Wanneer je kijkt welk materiaal het meest duurzame is om te gebruiken voor eten en drinken, dan is glas en keramiek het beste wanneer bezoekers op locatie blijven. Dat kan lang mee gaan en gaat zo in de vaatwasser na gebruik.
Maar wat als mensen hun eten en drinken mee willen nemen? Dan is hier de WadKop! Daarnaast kun je de WadKop ook gebruiken om je yoghurt ontbijt in mee te nemen of in de supermarkt je notenmix, cherrytomaatjes of olijfjes in te doen zodat je geen verpakking nodig hebt.