“Yumeko vond onze producten zo mooi dat ze alle samples hebben meegenomen”

Jolijn Creutzberg, oprichter van sociaal naaiatelier Vanhulley, hoefde niet lang na te denken toen Eileen Blackmore haar vroeg of ze wilde meedoen met Wad van waarde. Het is een project dat naadloos aansluit bij de visie van haar bedrijf om waarde toe te kennen aan wat waarde heeft.

Wanneer we met Jolijn bellen, is er net een nieuwe groep vrouwen in Groningen gestart met hun jaar bij Vanhulley. Allemaal hebben ze, om wat voor reden ook, een afstand tot de arbeidsmarkt. In het naaiatelier ontdekken ze hun talenten en kwaliteiten en kunnen ze aan alles werken wat ze nodig hebben om na het traject een volgende stap te kunnen zetten. Of dat nu de taal is, sociale vaardigheden, zelfvertrouwen of een opleiding. De naaimachine is vooral een gereedschap voor zelfontwikkeling. Maar dat levert wel heel mooie en duurzame producten op.

Prettige stof
Tot nu toe waren dat vooral katoenen producten, zoals de boxershorts van oude overhemden, waarmee Vanhulley naam heeft gemaakt, en een breed assortiment handige gebruiksvoorwerpen van oude bedrijfskleding, waaronder veel tassen. Voor Wad van Waarde wordt er nu ook geëxperimenteerd met linnen. “We hebben specifieke machines voor geweven stoffen, die zijn ook geschikt voor linnen. Het vraagt geen speciale techniek, zoals je bijvoorbeeld wel met elastische stoffen hebt. Dus we konden er zo mee aan de slag. En het is een erg prettige stof”, vertelt Jolijn. “Ik zit zelf niet achter de machine, maar ik hoor het van anderen. Het voelt lekker aan en is fijn om mee te werken.”

Voor de eerste producten voor Wad van waarde gebruikt Vanhulley linnen kleding die is ingezameld. Daarnaast kreeg het naaiatelier een aantal afgekeurde dekbedovertrekken van duurzaam beddengoedmerk Yumeko. “Dat was heel fijn, want daardoor hadden we ook een aantal grote stukken.” Daarvan zijn onder andere strandtassen, shoppers, picknickkleden en bestekrollen gemaakt. Yumeko was zo enthousiast over het resultaat dat ze voordat ik er erg in had, bijna alle samples hebben meegenomen, vertelt Jolijn lachend op de vraag of ze wat foto’s kan delen.

Gelukkig had ontwerper Simone Larabi een aantal foto’s van de eerste linnen producten gemaakt voor eigen gebruik.

Handschoen
Een van de doelen van Wad van waarde is een linnen vissershandschoen, die de plastic handschoenen die nu veel in de Waddenzee worden gevonden, kan vervangen. “We zitten daarvoor echt nog in de pioniersfase. De ontwerpers gaan binnenkort een dag mee met de vissers om goed te kijken hoe de handschoenen worden gebruikt en wat dat van het product vraagt.”

Daarnaast moet er nog een goede coating worden gevonden om de handschoen waterdicht te maken. Daarvoor werken Wad van waarde en Vanhulley onder meer samen met studenten Industrieel Productontwerp van Hanze Hogeschool en het lectoraat duurzame kunststoffen van NHL Stenden. Het laat wat Jolijn betreft goed zien wat de meerwaarde is van het ketendenken in Wad van waarde en hoe je daarmee samen tot noordelijke duurzaamheid kunt komen, ook sociaal. “Iedereen is letterlijk van waarde.”

Topproject
Een handschoen is best een ingewikkeld product. Maar aan het enthousiasme van de vrouwen en de vrijwilligers van Vanhulley zal het niet liggen. “Eileen is hier geweest om iets over het project te vertellen. Vooral de vrijwilligers – Vanhulpies – vinden het een topproject. Dat zijn allemaal wat oudere vrouwen uit het Noorden. Die hebben al iets met de Wadden. Voor hen is het heel aansprekend. Een aantal is ook de vlasroute gaan doen. En ik kan me voorstellen dat zij straks ook een mooie rol kunnen spelen in de promotie.”

Model
De huidige groep naaisters is nog vooral bezig met het verwerken van alle informatie die bij de start van het traject hoort. Maar Jolijn is ervan overtuigd dat ze straks ook graag meer willen weten over Wad van waarde en dan ook graag met het linnen willen werken. Dat heeft ze bij de vorige groep gezien. “Dat Fatiha Sharif Hassan samen met vlasboer Pyt Sipma model stond voor het project, droeg natuurlijk erg bij aan het enthousiasme. Die foto is hier heel veel gedeeld.”

Wad van waarde campagnebeeld met Fatiha en Pyt.